Året 2018 er ved at være slut, og set i bakspejlet har det været et år, der i den grad har kunne mærkes, hvis man kigger på den internationale nethandel. For flere store virksomheder har måtte se realiteten i øjnene og nedjustere deres omsætningsmål, mens andre har vundet markedsandele i en skala, der næsten ikke er til at tro.
I artiklen her kigger vi på, hvordan handel og færden online har udviklet sig, og hvordan man som forbruger er stillet på et marked, der dag for dag bliver internationaliseret og efterhånden har elimineret de grænser, der før satte rammerne for både handel og vækst.
Markedsmonopolerne rumsterer på den internationale scene
Som forbruger kan det være både uoverskueligt og næste umuligt at gennemskue, hvilke konsekvenser 2018 har haft for de store multinationale selskaber. For selvom der utvivlsomt er sket utrolig meget, er det stadig – set fra forbrugerens lænestol – de samme spillere, der bryster sig af at være markedsførende.
Men ikke desto mindre har året budt på drama ud over det sædvanlige. Store internationale og dominerende markedspladser såsom Zalando og ASOS har haft et år med katastrofal nedgang, og nye handelsplatforme som Wish og Amazon har overtaget pladsen i rampelyset. Især i modebranchen har den internationale indflydelse og udvikling haft en sådan indflydelse, at kampen mellem giganterne i højere grad minder om et slagterhus – og for flere synes kampen at være så bekostelig, at man faktisk bare venter på, at en af de forhenværende modegiganter smider håndklædet i ringen.
Senest var det ASOS, der i forbindelse med offentliggørelse af resultaterne for sommersalget og det kommende julesalg måtte konstatere, at deres markedsværdi var tæt på halveret i løbet af året. Og det stopper med garanti ikke her. Hver dag overvinder Amazon nemlig flere markedsandele, og man kan allerede på nationale markeder såsom det engelske eller det tyske se, at det er platforme som denne, der står i spidsen i kampens hede. Med en markedsandel tæt på halvdelen af al tysk handel har den amerikanske gigant nemlig fejet konkurrenterne af vejen og erklæret sig selv som værende sejrherre.
Nye algoritmebaserede forbrugerportaler
Men det er ikke kun i modebranchen, at 2018’s udvikling har medført, at man har måtte sætte en ny dagsorden. Servicebranchen har nemlig også måtte konstatere, at mere handel foregår online. Og resultatet kan blandt andet ses rundt omkring i de danske storbyer, hvor de dertil indrettede butiksfacader i dag står tomme. Specielt i den finansielle sektor kan man se, at markedet ikke er det samme. For med flere låneudbydere kommer til hver dag, og det intensiverer markedet, således at du som forbruger har flere muligheder. Se mere hos eksempelvis Minifinans.